مرگ خودخواسته یا اتانازی
نویسندگان
چکیده
خودکشی در اجتماعات قدیم بر اساس ضوابط شرعی گناه تلقی می شد اما از سال 1791 و حدود دو سال پس از انقلاب فرانسه از شمول مقررات جزایی خارج شد مبنای این خروج آن بود که هر شخصی مطلقاً آزاد و مالک نفس و جان خود میباشد حقوق ایران مانند اکثر کشورهای جهان با تذکار این مطلب که تو هرگز نخواهی کشت اطاعت از مرگ خودخواسته (اتانازی )را نپذیرفته است از سالهای 1980 تا کنون سیاستمداران و قانون گذاران بر لزوم انسانی کردن مرگ و سلطه شخص بر آخرین لحظه های حیات خود تاکید داشته اند همچنین وظیفه پزشک در قبال بیمار به درمان حتمی وی محدود نمی شود بلکه استفاده از داروهای مسکن (در صورت نیاز ) بخشی از حقوق مردم شناخته شده است این نظر با قانون خودداری از کمک به مصدومان و کسانی که در معرض مخاطرات جانی هستند مصوب 1354 هماهنگی دارد آئین نامه قانون مذکور در سال 1364 تصویب شده است .
منابع مشابه
نیچه، مرگ خودخواسته یا وعظ مرگ؟
چکیده فریدریش نیچه فیلسوفی است که به دفعات از معنای مرگ سخن میگوید و در آثارش مشخصاً به «مرگ خود خواسته» میپردازد. همچنین میتوان از برخی جملات او دعوت مستقیم انسان به مرگ را استنباط کرد؛ این دعوت نه از سر انکار خواست زندگی (به نحوی که شوپنهاور مطرح میکند) بلکه در نتیجهی آمیختن آن با ایدههای نوظهور دیگری نظیر «خواست قدرت» و یا «ابرانسان» مطرح میشود. ابرانسان نور امیدی است که بر انسانیت م...
متن کاملدیدگاه دانشجویان سال آخر پزشکی و پزشکان متخصص در رابطه با اتانازی یا مرگ از روی ترحم
هدف: افزایش بیماری های صعب العلاج از یک سو و پیشرفت تکنولوژی پزشکی در سال های اخیر از سوی دیگر، تیم درمانی را با چالش های اخلاقی فراوان مواجه ساخته که یکی از این چالش ها موضوع مرگ از روی ترحم یا اتانازی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان سال آخر پزشکی و پزشکان متخصص در رابطه با اتانازی انجام پذیرفت. روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1392 و...
متن کاملبررسی فقهی و حقوقی اتانازی (مرگ از روی ترحم)
اتانازی از جمله مسائل بحثبرانگیز پزشکی در محافل مذهبی و حقوقی دنیا است. این امر در رابطه با بیماران لاعلاج و صعبالعلاجی است که قادر به ادامه زندگی نبوده و تقاضای سلب حیات خویش را از پزشک دارند. پس از بررسی پزشکی اتانازی و انواع آن، به تحلیل فقهی و حقوقی این مسأله پرداخته شد و با وحدت ملاک از مسائل مشابه فقهی و قانونی بیان گردید که: حکم تکلیفی فعل پزشک در اتانازی یا مرگ از روی ترحم، حرمت است...
متن کاملبررسی فقهی و حقوقی مرگ ترحمی (اتانازی)
مرگ ترحمی( اتانازی) عبارت است از مرگ خود خواسته ی فردی که دچار بیماری لاعلاجی گشته است که به سبب آن ، فرد درد و رنج فوق العاده ای را متحمل می شود که با توجه به دانش پزشکی امروزی نمی توان برای وی به درمان یا راه علاجی امیدوار بود . با توجه به مبانی مختلف فقهی ، نظرات متفاوتی از سوی صاحب نظران درباره ی نقش رضایت چنین فردی جهت سلب حیات از خویش ارائه گردیده است . برخی مرگ ترحمی (اتانازی) را ب...
فنای از خود و مرگ خودخواسته در اندیشۀ عینالقضات و یوحنا صلیبی
عینالقضات همدانی (490-525 هـ.ق) و یوحنا صلیبی (1542-1591م) دو عارف صاحبنام از دو سنت بزرگ معنوی تاریخ بشر یعنی اسلام و مسیحیتاند. مطالعۀ آثار این دو همانندیهای چشمگیری را نشان میدهد، همچون عشق الهی، مرگ عارفانه، وحدت یا اتحاد، ضرورت تجرّد، لزوم ارشاد پیر و اقتدا به مسیح. از این میان آنچه در مقایسۀ عرفان یوحنا و عینالقضات شایان توجه بسیار است، مسئلۀ فنا و مرگ معنوی است. در تبیین رویکرد عین...
متن کاملمرگ خود خواسته یا اُتانازی
خودکشی در اجتماعات قدیم، بر اساس ضوابط شرعی گناه تلقی میشد؛ اما از سال 1791 و حدود دو سال پس از انقلاب فرانسه از شمول مقررات جزایی خارج شد. مبنای این خروج آن بود که هر شخص مطلقاً آزاد و مالک نفس و جان خود میباشد. حقوق ایران مانند اکثر کشورهای جهان با تذکار این مطلب که"تو هرگز نخواهی کشت"، اطاعت از مرگ خودخواسته(اَتازی) را نپذیرفته است. از سالهای1980 تاکنون سیاستمداران و قانونگذاران بر لزوم انس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
حقوق خصوصیناشر: پردیس فارابی دانشگاه تهران
ISSN 2008-840X
دوره 3
شماره 2 2005
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023